6.1 kilometre uzunluğu ile Türkiye’nin en uzun ve en geniş ulaşım tüneli T26, bu yılın Ekim ayında tamamlanacak. Ankara İstanbul YHT hattında yer alan tünelin inşasında dünyanın beşinci büyük tünel delme makinesi kullanılıyor.
Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi 2′nci etabı kapsamında Vezirhan-İnönü arasında inşası süren T26 isimli tünel 6.1 kilometre uzunluğu ile Türkiye’nin uzunluk ve genişlik bakımından en büyük tüneli olacak. T26′nın bu yılın Ekim ayında tamamlanması planlanıyor.
Cengiz-IC İçtaş-Belen Adi ortaklığı (CİB) tarafından inşa edilen ve Selka Şirketler Grubu’nun segment halkalarını ürettiği tünel, dünyanın en büyük beşinci TDM’si (tünel delme makinesi) tarafından açılıyor.
Tünelle ilgili bilgi veren CİB TDM Şantiye Şefi Sertaç Tokcan; Selka tarafından üretilen, her birinin yaklaşık ağırlığı 12 ton olduğu, 30 metrelik prekast segment denilen ön germeli betonarme yapı elemanı yerleştirdiklerini ve T26 tünelini ekim ayında bitirmeyi planladıklarını açıkladı. 7+1 denilen bir sistem kullandıklarını belirten Tokcan; şöyle konuştu: “Temmuz 2011 itibariyle TDM ile tüneli açmaya başladık. 1 kilit taşı ve 7 tane segmentten oluşan, toplamda 8 parçalı bir yapıyla; iç çapı 12,5 metre, kalınlığı 45 cm, genişliği 2 metre olan bir halka oluşturuyoruz. Bu halkanın ağırlığı 90 ton.
Bunlar, gerek deprem, gerek tünel mukavemeti, gerekse stabil mukavemetleri çok yüksek olan yapılardır. Çok güvenli bir yapıyı hızla inşa ediyoruz. T26, içinden hızlı tren geçecek olan bir tünel. Projenin şu andaki en uzun tüneli olan kısmında işi daha hızlı bitirmek adına toplam ağırlığı yaklaşık 2 bin ton olan TDM kullanılıyor. Bu makineyi kurarken; paletli, 700 tonluk, Türkiye’nin en büyük vincini kullandık. TDM şu anda segmentleri tünele yerleştirerek ilerliyor. Türkiye’nin en büyük ulaşım tüneli, dünyanın en büyük makinalarından biriyle inşa ediliyor.”
Selka, T26 için 3 bin 500 adet segment halka üretiyor
Daha önce, Ankara-İstanbul arasındaki mesafeyi 3 saate indirecek olan YHT (Yüksek Hızlı Tren) Projesinin Polatlı-Eskişehir arasındaki hazır beton temini, altyapı, sanat yapıları, viyadük inşaatları ve köprü kirişlerinin büyük bir kısmını üstlenen Selka Şirketler Grubu, projenin Vezirhan-İnönü arasındaki bölümünde de başrollerden birini üstleniyor. İlk etaptaki taahhütlerini başarıyla yerine getirdiklerini ifade eden Selka Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Mert Kaya ise; bittiğinde Türkiye’nin en büyük ulaşım tüneli haline gelecek T26 için segment üretimi gerçekleştirdiklerini söyledi. Kaya, “Proje bitimine kadar, Türkiye’de bu ebatlarda hiç üretilmemiş, 1 kilit taşı ve 7 adet segmentten oluşan 8 parçalık halkadan toplam 3 bin 500 adet üreteceğiz. Bugüne kadar bu parçaların bin 500 adedinin yapımını tamamladık. Vezirhan-İnönü arasında kullanılmak üzere yaklaşık 2 bin adet köprü kirişinin üretimini ve montajını da sürdürüyoruz. Bunların yanı sıra projenin İnönü-Köseköy etabında bulunan toplam 160 kilometrelik kablo kanalı imalatını gerçekleştiriyoruz” ifadelerini kullandı.
“Hedefimiz, yaptığımız işleri Türkiye geneline yayabilmek”
Yeni sonuçlanan Bursa-Yenişehir YHT hattı ihalesini alan firmayla görüşmelerinin sürdüğünü, Polatlı-Afyon YHT hattı ihalesinin de yapılacağını bildiren Mert Kaya; “Bu ihaleye girecek firmalarla da görüşmelerimize devam ediyor ve tekliflerimizi sunuyoruz. TCDD’nin gündeminde olan, fakat henüz projelendirilmemiş, en büyük ulaşım tünellerinden biri olması planlanan Doğançayır T1 tünel projesinde de yer almak istiyoruz” diye konuştu.
İstanbul-Eskişehir arasındaki karayolu mesafesini 3 saate düşüren Bozüyük-Mekece yol çalışmalarında kullanılan köprü kirişleri ve menfez elemanları için de tercih edildiklerini hatırlatan Mert Kaya, şunları söyledi: “Eskişehir Kuzey-Güney çevre yolları yapılacak. Burada da viyadük gibi sanat yapıları imalatında yer almaya planlıyoruz. Hedefimiz, gerçekleştirdiğimiz işleri Türkiye geneline yayabilmek ve sektörde kalıcı olabilmek.”
Selka Şirketler Grubu bünyesinde 2005 yılında Eskişehir OSB’de 20 bin metrekaresi kapalı, toplam 90 bin metrekarelik alanda faaliyete başlayan Selka Prefabrik A.Ş, 170 kişiye istihdam sağlıyor. Kurulduğundan bu yana toplam 800 bin metrekare endüstriyel yapı ve yaklaşık 4 bin 500 adet muhtelif ebatlarda köprü ve viyadük kirişlerinin imalatı, nakliyesi ve montajını gerçekleştirdi. Tesis yıllık ortalama 250 bin metreküp üretim kapasitesiyle çalışıyor.
T1 de ‘en büyük’ olmaya aday
Şu ana kadar 600 metresi tamamlanan T26 tüneli bittiğinde, Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) ve TCDD’den alınan bilgilere göre, Türkiye’nin en büyük ulaşım tüneli olacak. Uzunluğu 6,1 kilometre, iç çapı ise 12,5 metre olan tünelin en geç Ekim 2012′de bitmesi planlanıyor.
TCDD’nin toplamı 181 bin 605 metre olan 767 tüneli arasındaki en uzun (konvansiyonel) tünel, 4 bin 906 metre uzunluğa sahip ve Konya-Meydanekmek arasında bulunuyor. KGM’nin toplamı 99 bin 148 metre olan 155 adet tüneli arasındaki en uzun tünel ise; Ordu Bolaman’da, uzunluğu 3 bin 825 metre olan Nefise Akçelik Tüneli.
Yine TCDD’den alınan bilgiye göre; Doğançay Projesi’nde yer alması planlanan T1 tünelinin yaklaşık 7 bin 500 metre olabileceği, fakat henüz projelendirilmesi yapılmadığı ve ihalesi gerçekleşmediği için şu anda en uzun tünelin Ankara-İstanbul 2. Etap Hızlı Tren Projesi Kesim-2 (Vezirhan-İnönü) işinde yer alan T26 tüneli olduğu belirtildi.
Kaynak: Dünya Gazetesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder